צור קשר

להורים שלך מגיע יותר!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    קצבת זקנה וקצבת שארים

    גיל הזקנה מביא עמו שינויים רבים. בין השאר, בתקופה זו של החיים, העבודה אינה תופסת עוד נפח כה משמעותי מחיינו. מגבלות פיזיות שנוצרות עם הזמן אינן מאפשרות לקשישים רבים לעבוד באותה אינטנסיביות בעבודה בה עסקו במהלך חייהם, ולעתים קרובות, אינן מאפשרות להם לעבוד כלל. כך, נוצר מצב בו ישנה במדינה אוכלוסיה גדולה של אנשים בגיל השלישי, אשר מתקשים להתפרנס באמצעות עבודה ולקיים את עצמם בכבוד. מלבד המגבלות הפיזיות, בגיל 67 עבור גברים ו-62 עבור נשים ניתן אף לחייב עובד לצאת לפנסיה, ולמעשה לחייב אותו לפרוש משוק העבודה. בכל מדינות העולם, ובפרט במדינות המערב, נוצר צורך להתמודד עם מצב זה, בו יש אוכלוסייה הולכת וגדלה של אזרחי המדינה שאינם עובדים עוד ויש למצוא עבורם מענה.

    בישראל, המדינה מסייעת לאותם קשישים אשר עם השנים מתקשים לפרנס את עצמם. לאחר שנים בהן תרמו למדינה, הגיע זמנם ליהנות מפירות עמלם. המדינה עושה זאת בדרכים שונות, כאשר ביטוח לאומי מהווה את אחד האמצעים המרכזיים ביותר לצורך מילוי מטרה זו. בישראל, כל אזרח חייב לשלם דמי ביטוח לאומי לאורך חייו. ביטוח לאומי פועל על פי העיקרון הביטוחי, לפיו בתמורה לתשלום דמי ביטוח, יקבל המבוטח מענה לצרכיו כאשר יהיה הדבר רלוונטי. על ידי המוסד לביטוח לאומי, יוצרת מדינת ישראל רשת ביטחון, אשר מונעת מהאזרחים להידרדר אל מתחת לרמה מסוימת של קיום בכבוד. בגיל זקנה, יש לכך מספר דוגמאות בולטות, אשר יפורטו להלן.

    זכאות לקצבת זקנה – מה זה כולל?

    קצבת זקנה, הקרויה גם קצבת אזרח ותיק, היא קצבה שמועברת על ידי ביטוח לאומי ומטרתה להבטיח הכנסה קבועה לתושבי ישראל – אלה שמרכז חייהם בישראל, עם הגעתם לגיל זקנה. זכאות לקצבת זקנה נקבעת על פי חמישה קריטריונים, אשר יש לעמוד בכולם על מנת לקבל את הקצבה. הקריטריון הראשון הוא היות הפרט מבוטח בביטוח אזרח ותיק. המבוטחים בביטוח זה הם גברים ונשים שהינם תושבי ישראל בני שמונה עשרה ומעלה. הקריטריון השני הוא עמידה במבחן הכנסות מסוים; כלומר, רק מי שהכנסותיו נמוכות מסכום מסוים הקבוע בחוק, יוכל לקבל את הקצבה. קריטריון זה מתקיים כאשר מגיע הפרט לגיל הפרישה – הקריטריון השלישי, אולם עם ההגעה לגיל הזכאות לקצבת אזרח ותיק, הוא בטל, והפרט יקבל את הקצבה ללא קשר לגובה הכנסותיו. הקריטריון הרביעי הוא השלמת תקופת אכשרה, כלומר, על הפרט לשלם דמי ביטוח תקופת זמן מסוימת טרם יוכל להתחיל ליהנות מן הקצבה. הקריטריון החמישי קובע כי קצבת זקנה תינתן לפרט כל עוד שולמו בעבורו דמי ביטוח כחוק.

    מחפשים טופס תביעה לקצת זקנה? לחצו כאן!

    לחצו לקבלת ייעוץ ללא עלות

    קצבאות נוספות – מה מגיע לכם?

    קצבה נוספת אשר עשויה להיות רלוונטית עבור בני הגיל השלישי היא קצבת שארים. מטרתה של קצבה זו היא להבטיח את יכולתם של אלמנים, אלמנות ויתומים להתקיים בכבוד לאחר פטירתם של אב או אם, בעל או אישה. גם קצבת שארים מוענקת בהתאם לתנאי זכאות ברורים, לפיהם בין השאר, ובדומה לקצבת הזקנה, הקצבה מוענקת לבני המשפחה המוגדרים בחוק של נפטרים שהיו מבוטחים בביטוח שארים בעת פטירתם, השלימו את תקופת האכשרה וכדומה. שירות נוסף שמעניקה המדינה, אשר יכול לסייע לקשישים רבים, נקרא טרום סיעוד. טרום סיעוד הוא שירות הניתן ללא תשלום לאנשים שתביעתם לגמלת סיעוד נמצאת בטיפול ועדיין לא התקבלה או נדחתה, וזקוקים באופן מיידי לסיוע סיעודי. שירות זה ניתן ללא תשלום בהיקף של שש שעות שבועיות על ידי חברות הסיעוד; לעתים, הן מאתרות בעצמן את הפרטים אשר נזקקים לסיעוד. במקרים אחרים, ניתן לפנות אליהן על מנת לקבל אותו. עם קבלת הזכאות לסיוע סיעודי, ניתן להחליט אם להמשיך לקבל את השירות מהחברה ממנה מתקבל שירות טרום סיעוד, או לפנות לחברה אחרת.

    זכויות הקשישים בישראל:

    בנוסף לקצבאות ולשירותים הללו אשר בני הגיל השלישי יכולים להסתייע בהם, לאוכלוסייה זו בישראל ישנן זכויות נוספות המעוגנות בחקיקה. חשוב שאנשים מבוגרים ובני משפחותיהם יהיו מודעים לזכאויות השונות ויפעלו למיצוי הזכויות שלהם. חבל שבשל חוסר ידע בלבד, לא יוכל אדם קשיש החווה קשיים מסוימים לקבל את המגיע לו. בישראל גופים שונים שלהם הידע והמקצועיות הדרושים על מנת לסייע לקשישים במיצוי זכויותיהם, בהם גופים ציבוריים וכן חברות הסיעוד הרבות.

    שאלות נפוצות:

    1) האם קצבת זקנה מבטלת קצבת נכות?

    קצבת זקנה המשולמת ליחיד או לזוג פטורה מתשלום מס והיא איננה פטורה מניכויים אחרים.  במידה וקיימות הכנסות מגורמים כמו הביטוח הלאומי מחוץ לארץ, גם עבורן לא ישולם מס בישראל.

    2) האם קצבת זקנה נחשבת כהכנסה?

    נכון ל 2020 , תושבי ישראל אשר מבוטחים בביטוח הלאומי ועומדים בתנאי הזכאות לקצבת זקנה יכולים לקבל קצבה בסכום של לפחות 1,558 ש”ח לגברים מגיל 70 ולנשים מגיל 65.

    3) האם קצבת זקנה מבטלת קצבת נכות? והאם קצבת נכות מעוברת לקצבת זקנה?

    זה תלוי בהתאם למצב התפקודי וסוג הנכות שיש לאדם, אדם נכה זכאי לקצבת נכות מטעם הביטוח הלאומי  כך לפי אחוז הנכות שנקבע לו בוועדה רפואית.

    במידה ותאושר קצבה האדם יקבלה עד גיל הפרישה. בנוסף לכך, אם המצב התפקודי של האדם דורש קצבאות ניידות וגמלת שירות מיוחד. רוב הסיכויים שיהיה זכאי .

    מאמרים נוספים

    Card image
    התמודדות היומיומית עם אנשים במצב סיעודי

    מטפלת סיעודי היא אשת מקצוע שתפקידה לא פשוט. ההתמודדות היומיומית עם אנשים במצב סיעודי, דורשת...

    המשך קריאה >
    Card image
    בית מגורים אשר מאפשר תחושה של בית

    בית אבות בצפון- הוא בית מגורים הקיים בצפון הארץ מעפולה ועד כפר הוורדים, אשר מאפשר...

    המשך קריאה >
    Card image
    בית רקנאטי מקבוצת מוריה

    בשכונת וילות קטנה ושקטה בפתח תקווה שוכן לו דיור מוגן בית רקנאטי מקבוצת מוריה, סמוך...

    המשך קריאה >
    Card image
    איך בוחרים דיור מוגן?

    מעבר לדיור מוגן הינו החלטה חשובה ביותר שתגדיר את עידן הזהב שלכם על כל היבטיו...

    המשך קריאה >
    Card image
    מטפלת סיעודית לקשישים

    קשישים רבים זקוקים בשלב זה של חייהם לעזרה חיצונית בשל מחלה, ניתוח, פציעה או קושי...

    המשך קריאה >
    Card image
    מה זה רפורמה בסיעוד?

    הרפורמה בסיעוד הינה תכנית סיעוד חדשה שנכנסה לתוקף בנובמבר 2018. במסגרת הרפורמה, נוספו לגמלת הסיעוד רמות נוספות,...

    המשך קריאה >
    Card image
    שירותי טרום סיעוד

    הגשת בקשה לגמלת סיעוד עלולה להיות תהליך ארוך ועבור חלק מהקשישים זו יכולה להיות בעיה,...

    המשך קריאה >
    Card image
    מטפלים סיעודיים, איך לבחור את המטפל הנכון

    הגיע הזמן שהוריכם צריכים מטפל סיעודי? בשנת 1988 נחקק בישראל חוק סיעוד שמעגן את זכותם של אנשים הזקוקים...

    המשך קריאה >