צור קשר

להורים שלך מגיע יותר!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    למה קשישים מפחדים מאשפוז בבתי אבות?

    אנשים רבים מתמודדים עם קשיים כאשר הם מגיעים אל הגיל השלישי. הזקנה עבור קשישים לא מעטים היא תקופה משמעותית, של חופש, פריחה והנאה, אולם לעתים קרובות תקופת חיים זו מתאפיינת בשינויים מרובים ובקשיים נלווים. בהיבט הפיזי, עם הגיל מאבד הגוף את חוסנו, ומרבית הקשישים אם לא כולם חווים שינויים משמעותיים המתרחשים בגופם ככל שעוברות השנים. כך לדוגמה, שיווי המשקל נפגע לעתים קרובות בקרב קשישים ועמו מופיע גם החשש מנפילות וגובר הצורך בהשגחה ובתמיכה. כמו כן, בגיל מבוגר עלולה להופיע חולשה כללית, שעלולה להקשות על ההתניידות, על ההליכה ברחוב ולעתים אפילו על התנועה בתוך הבית. נוסף על הקשיים הפיזיים, עלולים להופיע גם קשיים קוגניטיביים שמשפיעים על העצמאות בהתנהלות היום יומית. לדוגמה, קשישים רבים נתקלים בבעיות זיכרון, כפי שיכולים להעיד בני משפחה שצריכים להישאר סבלניים ולהשיב על אותה שאלה פעם אחר פעם. גם קושי ביכולת הריכוז נפוץ בגיל השלישי, והמסוגלות לבצע מספר פעולות במקביל נפגעת.

    איך ניתן לשפר את הזיכרון בגיל השלישי

    מלבד בעיות שעשויות להופיע במישור האישי, גם בהיבט החברתי חווים קשישים שינויים משמעותיים. העבודה, אשר מהווה עבור אנשים רבים בישראל מרכיב מרכזי בהגדרת הזהות שלהם, מפסיקה להיות העיסוק המרכזי שלנו עם הגיענו לגיל השלישי. לעתים, קשישים מתקשים לגשר על השינוי שמתרחש באורח החיים שלהם ולא מצליחים למצוא עיסוקים אחרים, שימלאו את החלל שנוצר בעקבות היציאה לפנסיה. כיום, גם בני המשפחה לעתים קרובות אינם מתגוררים בסמיכות להוריהם, כך שלא מעט קשישים מתמודדים בגיל השלישי עם בדידות גדולה, ולא תמיד מצליחים למצוא בקהילה את הפתרון לבדידותם.

    כיצד נחווה המעבר לבית האבות?

    בתי אבות מהווים את אחד הפתרונות המדויקים ביותר למצוקות הללו. כל קשיש יכול לעבור להתגורר בבית אבות, ואפילו קשישים המתמודדים עם מחלות שונות יכולים למצוא מענה לצרכיהם בבית אבות שהוא מרכז גריאטרי ועוסק בשיקום ובהענקת טיפול רפואי. יחד עם זאת, לעתים קשישים חוששים מהאשפוז בבית אבות. המעבר לבית האבות מצריך הסתגלות – הקשיש למעשה עוזב את ביתו המוכר לו, אליו הוא התרגל, ואת הקהילה שבתוכה הוא מתגורר, וצריך להסתגל למקום מגורים חדש. בגיל מבוגר, השינוי הדרמטי הזה מתעצם וקשישים רבים חוששים מפניו. חשש נוסף שעשוי להופיע בקרב קשישים טרם אשפוז בבית אבות המהווה מרכז גריאטרי הוא לאבד את העצמאות שלהם. לא רק שהם מתמודדים עם קשיים פיזיים שמקשים עליהם להתנהל באופן אוטונומי ביום יום, הם חוששים לאבד אפילו יותר מהחופש ומהעצמאות שלהם.

    בתי אבות – כל היתרונות

    אין ספק שהמעבר לבית אבות או למרכז גריאטרי אינו עניין של מה בכך. שינוי מקום מגורים בגיל מבוגר הוא בהחלט משמעותי ומורכב, אולם בסופו של דבר, יש לחשוב מה הדבר הנכון לעשות על מנת להקל על חייו של הקשיש ככל האפשר בטווח הרחוק. בסופו של דבר, עבור קשישים רבים בתי האבות מהווים פתרון מצוין, שנותן מענה למגוון צרכיהם ומאפשר להם לחוות את הגיל השלישי כתקופה עשירה, מלאה בהזדמנויות. בהקשר של הקשיים הפיזיים, מוסדות רבים וודאי מרכזים גריאטריים מחזיקים עזרים לקשישים כמו כסאות רחצה, מעקות למיטה וכד’. כך הקשיש אינו צריך לטרוח על מנת לצייד בעצמו את ביתו ולוודא כי יש ברשותו עזרים לקשישים שנדרשים לו. הוא יכול להיות רגוע ובטוח כי בביתו החדש, יהיה לו את כלל הציוד לו הוא זקוק. לפני ממש זמן קצר העלאנו מאמר בנושא זה – כדאי שתעיפו מבט: למה קשישים צריכים בית אבות.

    כמו כן, בתי האבות מאפשרים לקשישים ליהנות מחברתם של אחרים בני גילם גם בגיל הזקנה, ובאמצעות הפעילויות השונות מקנה להם אפשרות להתחבר עם אחרים ולהוריד באופן משמעותי את רמת הבדידות. הבדידות, כאמור, מהווה את אחת המצוקות המשמעותיות והנפוצות ביותר בקרב קשישים, ומיגור הבדידות בהחלט יכול לשפר באופן ניכר את איכות חייו של הקשיש ולפצות על הקשיים הכרוכים במעבר מהבית. על מנת לבחור את בית האבות המתאים ביותר לקשיש, חשוב לבחון את מכלול השירותים המוצעים במקום ולוודא כי נבחר מוסד שמתאים לצרכיו של הקשיש. בתי האבות שונים אלה מאלה: חלקם מציעים סיוע סיעודי וטיפול רפואי, חלקם מתמקדים דווקא בחיי החברה. הקדשת תשומת לב למאפיינים של בתי האבות השונים, והגעה למקום על מנת לבחון את התאמתו לקשיש, מהווה את המפתח לבחירת בית אבות שיהפוך את הגיל השלישי לתקופה יפה בחיי הקשיש.

    מאמרים נוספים

    Card image
    התמודדות היומיומית עם אנשים במצב סיעודי

    מטפלת סיעודי היא אשת מקצוע שתפקידה לא פשוט. ההתמודדות היומיומית עם אנשים במצב סיעודי, דורשת...

    המשך קריאה >
    Card image
    בית מגורים אשר מאפשר תחושה של בית

    בית אבות בצפון- הוא בית מגורים הקיים בצפון הארץ מעפולה ועד כפר הוורדים, אשר מאפשר...

    המשך קריאה >
    Card image
    בית רקנאטי מקבוצת מוריה

    בשכונת וילות קטנה ושקטה בפתח תקווה שוכן לו דיור מוגן בית רקנאטי מקבוצת מוריה, סמוך...

    המשך קריאה >
    Card image
    איך בוחרים דיור מוגן?

    מעבר לדיור מוגן הינו החלטה חשובה ביותר שתגדיר את עידן הזהב שלכם על כל היבטיו...

    המשך קריאה >
    Card image
    מטפלת סיעודית לקשישים

    קשישים רבים זקוקים בשלב זה של חייהם לעזרה חיצונית בשל מחלה, ניתוח, פציעה או קושי...

    המשך קריאה >
    Card image
    מה זה רפורמה בסיעוד?

    הרפורמה בסיעוד הינה תכנית סיעוד חדשה שנכנסה לתוקף בנובמבר 2018. במסגרת הרפורמה, נוספו לגמלת הסיעוד רמות נוספות,...

    המשך קריאה >
    Card image
    שירותי טרום סיעוד

    הגשת בקשה לגמלת סיעוד עלולה להיות תהליך ארוך ועבור חלק מהקשישים זו יכולה להיות בעיה,...

    המשך קריאה >
    Card image
    מטפלים סיעודיים, איך לבחור את המטפל הנכון

    הגיע הזמן שהוריכם צריכים מטפל סיעודי? בשנת 1988 נחקק בישראל חוק סיעוד שמעגן את זכותם של אנשים הזקוקים...

    המשך קריאה >