צור קשר

להורים שלך מגיע יותר!

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

    החיסונים המומלצים למבוגרים

    למה חיסונים בגיל הזהב נושא כל כך חשוב?

    לעת זקנה, תפקוד הגוף שלנו משתנה, וחלק מהמערכות הנחוצות לצורך תפקוד תקין ושמירה על בריאותנו נחלשות.

    מבוגרים המגיעים לגיל הזהב חווים שינויים משמעותיים במראה החיצוני; האטה של התפקוד הקוגניטיבי; פגיעה במיומנויות מוטוריות; הידרדרות של שיווי המשקל העשויה להוביל לנפילות מסוכנות, ועוד.

    לא בכדי בתי חולים סיעודיים מספקים מענה המותאם, לעתים קרובות, לבני הגיל השלישי; בתי חולים סיעודיים מהווים בית לקשישים רבים, אשר בקרבם הידרדרות המצב הפיזי משמעותית במיוחד, עד כדי קושי להמשיך ולנהל שגרת חיים תקינה באופן עצמאי.

    מערכת החיסון בגיל הזהב

    אחת המערכות אשר פעילותה התקינה נפגעת באופן משמעותי בקרב בני גיל הזהב היא המערכת החיסונית. התפקוד הלקוי של מערכת זו מוביל הן להידבקות רבה יותר במחלות בקרב בני הגיל השלישי, עקב היחלשותם של מנגנוני ההגנה שמסייעים לגוף להתנגד לאותם גורמים מזיקים; והן לרגישות רבה יותר למחלות, אשר השפעותיהן על אדם צעיר יהיו פחותות בהרבה מאשר על האדם המבוגר. לאור הידרדרותה של המערכת החיסונית בגיל השלישי, טיפול בקשישים בגיל 65 ומעלה כולל המלצה לביצוע מספר חיסונים אשר מגנים על המטופל מפני מחלות נפוצות המסוכנות עבורו במיוחד, העשויים במקרים מסוימים אף להציל את המחוסן ממוות.

    חיסון נגד שפעת לבני גיל הזהב

    חיסון ראשון אשר מומלץ מאוד לביצוע עבור אנשים שעברו את גיל 65 הוא חיסון נגד שפעת. משרד הבריאות ממליץ לכלל האוכלוסיה לבצע חיסון זה כבר מגיל חצי שנה לאור חומרת המחלה והשלכותיה, אשר עשויות להיות קטלניות ממש, אולם עבור קשישים מומלץ החיסון במיוחד; זאת מפני שהם נמצאים בסיכון יתר בשל פגיעותה של המערכת החיסונית הן להידרדרות של המחלה ולהיווצרות סיבוכים, והן לתמותה ממנה. מחלת השפעת מתבטאת בנזלת, בכאבי גרון ובזיהום מערכת הנשימה. סיבוכים הנוצרים כתוצאה מהמחלה עשויים להוביל לדלקת ריאות ולהחמרתן של מחלות כרוניות שונות, ותסמיני המחלה עשויים להיות חמורים ביותר עד כדי מוות במקרים מסוימים.

    חיסון קשישים נגד שפעת מהווה אמנם אמצעי למניעת הידבקות במחלת השפעת, אולם לעתים גם אנשים שחוסנו עשויים להדבק במחלה. יחד עם זאת, בקרב המחוסנים המחלה תופיע בגרסה קלה יותר, ללא הסיבוכים הקשים העלולים אף להוביל לתמותה. ואכן, במחקר שבחן את יעילותו של החיסון, עלה כי הוא עשוי להפחית עד קרוב לחצי את שיעורי התמותה. את החיסון יש לבצע מדי שנה, גם בשל העובדה שלאורך הזמן הוא דועך והופך פחות יעיל, וגם מכיוון שבכל שנה החיסון מותאם לנגיפים הנפוצים ביותר באותה עת.

    בנוסף לחיסון נגד שפעת, גורמים האמונים על טיפול בקשישים ובכללם משרד הבריאות מדגישים את החשיבות של ביצוע חיסון נגד חיידק הפנוימוקוק הגורם לדלקת ריאות וכן לדלקות חמורות אחרות, כמו דלקת קרום המוח. בין היתר, חשיבות החיסון נובעת מכך שמחלת השפעת מגדילה את הסיכויים להיווצרות דלקת ריאות, לכן יש להתחסן גם כנגדה. סיבה נוספת לחשיבות הגבוהה של ביצוע החיסון היא שזני החיידק מפניהם מגן החיסון הם כאלה העמידים לאנטיביוטיקה. עדיף, אם כן, להקדים תרופה למכה. להבדיל מהחיסון נגד שפעת, את החיסון נגד פנוימוקוק על אנשים בגיל 65 ומעלה לבצע פעם אחת בלבד, ורק במקרים מסוימים בהתאם לקריטריונים.

    חיסון שלישי המומלץ במיוחד עבור אנשים בגיל השלישי הוא זריקת דחף כנגד טטנוס – דיפטריה. מדובר בחיידק אשר עשוי לחדור לגוף דרך פצעים פתוחים או חתכים וליצור זיהום קשה, שבא לידי ביטוי בכך ששרירי הלסת מתכווצים עד כדי כך שהחולה לא מסוגל לפתוח את פיו או לבלוע, והמצב עלול להחמיר עד לכדי הפסקת נשימה. את החיסון נגד טטנוס – דיפטריה מומלץ לבצע פעם אחת בכעשר שנים. באופן כללי, כלל החיסונים המצוינים במאמר זה יעילים במיוחד, ויכולים להבטיח לקשישים המבצעים אותם הגנה ברמה גבוהה יחסית.

    לסיכום

    רבות מהשפעותיה של הזקנה על גוף האדם הן בלתי נמנעות אמנם, אולם אין זה אומר שעלינו לשבת בחיבוק ידיים. יש להיות מודעים לרגישויות השונות ולפגיעותו של הגוף, ולהיעזר במידע הרב שניתן למצוא הן באתרי האינטרנט והן בגופים מתחומי הבריאות והסיוע לקשישים. היום, עם ההתפתחות של תחומי הטכנולוגיה והמדע, מחלות כמו שפעת או דלקת ריאות אינן עוד גזירות גורל; זמינים עבורנו אמצעים שונים, כמו החיסונים הללו, אשר באפשרותם לשפר את חיינו ולהגן עלינו.

    מאמרים נוספים

    Card image
    התמודדות היומיומית עם אנשים במצב סיעודי

    מטפלת סיעודי היא אשת מקצוע שתפקידה לא פשוט. ההתמודדות היומיומית עם אנשים במצב סיעודי, דורשת...

    המשך קריאה >
    Card image
    בית מגורים אשר מאפשר תחושה של בית

    בית אבות בצפון- הוא בית מגורים הקיים בצפון הארץ מעפולה ועד כפר הוורדים, אשר מאפשר...

    המשך קריאה >
    Card image
    בית רקנאטי מקבוצת מוריה

    בשכונת וילות קטנה ושקטה בפתח תקווה שוכן לו דיור מוגן בית רקנאטי מקבוצת מוריה, סמוך...

    המשך קריאה >
    Card image
    איך בוחרים דיור מוגן?

    מעבר לדיור מוגן הינו החלטה חשובה ביותר שתגדיר את עידן הזהב שלכם על כל היבטיו...

    המשך קריאה >
    Card image
    מטפלת סיעודית לקשישים

    קשישים רבים זקוקים בשלב זה של חייהם לעזרה חיצונית בשל מחלה, ניתוח, פציעה או קושי...

    המשך קריאה >
    Card image
    מה זה רפורמה בסיעוד?

    הרפורמה בסיעוד הינה תכנית סיעוד חדשה שנכנסה לתוקף בנובמבר 2018. במסגרת הרפורמה, נוספו לגמלת הסיעוד רמות נוספות,...

    המשך קריאה >
    Card image
    שירותי טרום סיעוד

    הגשת בקשה לגמלת סיעוד עלולה להיות תהליך ארוך ועבור חלק מהקשישים זו יכולה להיות בעיה,...

    המשך קריאה >
    Card image
    מטפלים סיעודיים, איך לבחור את המטפל הנכון

    הגיע הזמן שהוריכם צריכים מטפל סיעודי? בשנת 1988 נחקק בישראל חוק סיעוד שמעגן את זכותם של אנשים הזקוקים...

    המשך קריאה >